Alanyi jog-e a nemi élet?
2018. június 08. írta: George Herceg

Alanyi jog-e a nemi élet?

law-book-gavel.jpg

A közelmúltban, elsősorban az USA-ban kavart vihart Robin Hanson közgazdász elmélete arról, hogy a szexuális egyenlőtlenség a jövedelmi egyenlőtlenséghez hasonlóan a fejlett világ, égető problémájává kezd válni, amit jól mutatnak azok az esetek, melyben egy-egy mészárlás motivációi között megjelent a szexuális sikertelenségből akadó frusztráció. Bár Hanson több megoldást is felvet (prostitúció, robotok, állami újraelosztás), az alapvető kérdés az, hogy alanyi jogként tekinthetünk-e a szexre, vagy sem.

Egyetértek azzal, hogy elsősorban a férfiak számára, de a nők többsége számára is a szexuális élet az életminőség meghatározásában döntő szerepet játszik. Nyilvánvaló, hogy a szex mennyisége, minősége, a partnerek száma, változatossága, a szexhez kapcsolódó pozitív érzelmek megélése javítja az egyének közérzetét. Ebből azonban nem jut mindenkinek egyenlő rész, és nem jut mindenkinek annyi, mint amennyit szeretne.

Azzal viszont vitatkoznék, hogy ezt alapvető jogként kéne definiálnunk. A szex az emberek között „piaci alapon” működik és itt nem az anyagi előnyökért aktust nyújtó szolgáltatásokra gondolok. Minden egyén rendelkezik valamilyen mértékű szexuális vonzerővel, ami azonban nem mindenkire hat egyformán, ugyanakkor vannak u.n. alapvonások, melyek az emberi egyedek többsége számára szexuálisan vonzóvá tesznek egy embert. Ilyen a férfiaknál a széles váll, a szimmetrikus arcforma, a domború mellkas, a magasság. A nők estében a kerek mellek, a formás popsi, és a karcsú derék. Természetesen ehhez az alaphoz jön az egyéni ízlés, és az adott emberről kialakított vélemény és érzelmek. Ahogyan az emberek közötti vagyoni különbségek sem fognak soha eltűnni, úgy az emberek közötti szexuális lehetőségek közötti különbségek sem, hiszen minden egyednek különböző ráhatása van a másik nem képviselőire. Nem indulunk tehát egyenlő feltételekkel és lehetőségekkel a nemi élet rögös útján. Kérdés, hogy ebbe a természet és a társdalom által kialakított rendbe érdemes-e, illetve lehetséges egyáltalán belenyúlni.

Véleményem szerint természetellenes lenne bármelyik nemet arra kötelezni, hogy azzal bújjon ágyba, akit nem kíván. Nincs olyan érv, ami egy ilyen intézkedést legitimálhatna, ugyanakkor a szex piac működési mechanizmusának „kijátszására” eddig is megvoltak a kiegészítő lehetőségek, az ebben nem túl sikeres egyének számára. Elsősorban ezt szolgálta a prostitúció, de mellé napjainkban felzárkózott a pornó és a szex robotok is. Azonban a szexre nem tekinthetünk úgy, mint egy elosztható, sőt újra osztható vagyonra. Az, hogy létezik szexuális egyenlőtlenség az tagadhatatlan, de akárcsak a jövedelmi egyenlőtlenségeknél, ez a különbség egyben motivációs erővé is transzformálódhat. A férfiak java részét, akik megértették a szex piac működésének mechanizmusait, a sikeresebb szexuális élet elérésének vágya arra ösztökélte őket, hogy külsejükben és egzisztenciálisan a fejlődés és a gyarapodás útjára lépjenek, ami jó az adott egyén és jó a környezete számára is. Ebből következik, hogy az incel (Az incel az involuntarily celibate kifejezés rövidítése, azaz olyan embereket takar, akik nem saját akaratukból élnek cölibátust, hanem nem fekszik le velük senki.) mészárlásokra tekinthetünk úgy is, mint egy ilyen kihívásra adott rossz válaszra. Ez persze a meggyilkolt áldozatok családjait nem vigasztalja. Mondhatjuk, hogy ez szerencsére még csak amerikai probléma, de félő, hogy ahogyan sok más dolog, pár éves késéssel hazánkba ez is begyűrűzik.

A megoldást én abban látom, hogy a szocializáció során nagyobb hangsúlyt kell fektetni a szex és a párkapcsolati piac összefüggéseinek megismertetésére a következő generáció számára. Az élet szabályai kegyetlenek, ezt nem tagadja senki, de ha ismerjük őket, akkor alkalmazkodni is jobban tudunk majd, így a frusztrációnk is csökkenni fog.

A bejegyzés trackback címe:

https://ferfiszemmel.hu/api/trackback/id/tr7714032244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

weasel 2018.06.08. 11:50:03

Adódik egy másik megoldás is.

A szexuális parnerválasztásban módjaiban a legnagyobb részt az evolúciós örökségünk teszi ki. Azt látjuk kívánatosnak, szexuálisan vonzónak, aki a leginkább képes nagy eséllyel utódnak életet adni, illetve jó géneket, adottságokat átörökíteni. Azaz, a szexuális preferenciáink tudattalanul a sikeres szaporodásról szólnak, még akkor is, ha eszünk ágában sincs gyereket vállalni. Az aktusok elsöprő többsége főképp a szexuális élvezet kedvéért történik (és ez így van jól), és nem a családalapítás szándéka vezérli.

Ennélfogva, azt kell tudatosítani mindenkiben, hogy a legtöbb szexuális partnernek nem kell "tökéletesnek" lennie, a szex, megfelelő védekezés esetén, lehet puszta szórakozás is - ahelyett hogy a folyamatos frusztráció forrása lenne.

Egyszerűen tekintsük "nem nagy ügynek" a felelősségteljes kalandot, és csak a gyereknemzés érdemeljen kitüntetett figyelmet a partner kvalitásait illetően.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2018.06.08. 12:14:36

@weasel: "Egyszerűen tekintsük "nem nagy ügynek" a felelősségteljes kalandot"
Welcome to the brave new world. :-)

"Ennélfogva, azt kell tudatosítani mindenkiben, hogy a legtöbb szexuális partnernek nem kell "tökéletesnek" lennie"
Nem is tökéletesnek kellett lenni eddig se hanem szexuálisan vonzónak. Mivel pedig a szex és a szexuálisan vonzó tényzők is evolúcióbiológiailag meghatározottak, nem választható el a kettő és ezért ez a tudatosítás szerintem soha nem fog működni. Egyetlen dolog fog működni, ha munkát teszünk abba, hogy a másik nem vonzónak találon bennünket. Szerintem.

weasel 2018.06.08. 12:53:46

@Sipi81: "Nem is tökéletesnek kellett lenni eddig se hanem szexuálisan vonzónak." - ezért tettem idézőjelbe a "tökéletest". Az volt a célom a szóhasználattal, hogy megidézzem az emberek fejében levő meglehetősen hosszú és részletes listákat a kívánatos partner külső és belső tulajdonságairól.

Lehet, hogy a tudatosítás nem fog működni - de a példamutatás és a uralkodó kultúra jellege igen. Majdnem teljesen biztos vagyok benne, hogy a 60-as, 70-es évek szexuálisan sokkal felszabadultabb és kevésbé frusztráltabb volt, mint a mai kor. Pedig egészen bizonyos, hogy az elmúlt 40-50 évben nem sok változott az emberi evolúciós késztetéseiben.

Felvetnék egy szempontot az utolsó bekezdésedben írtakkal kapcsolatban is. Ha munkát fektetünk abba, hogy szexuálisan vonzók legyünk az természetesen egyéni szinten működni fog. Járjunk sportolni, művelődjünk, tanuljunk - ezzel együtt egyre kívánatosabbakká válhatunk a másik nem szemében. Működik.

De mi történik össztársadalmi szinten? Hiszen ezt a játékot mindenki űzi, nem? Ki ne akarna szexuálisan vonzó lenni? Azt fogjuk tapasztalni, hogy a "kívánatos" szexuális partner ideája "feljebb" fog tolódni, egy kissé nehezebb lesz elérni. Érdemes összehasonlítani egy szokásos férfiideál, mondjuk a Bond-színészek testi adottságait az évtizedek folyamán.

(hint: cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/36/590x/secondary/beachbond-644209.jpg , jól látható, milyen izomzat volt "elvárt" anno, és most)

Ugyanez természetesen a nők esetében is megfigyelhető. (hint: imagesvc.timeincapp.com/v3/mm/image?url=https%3A%2F%2Fewedit.files.wordpress.com%2F2015%2F01%2Fbond-bikini.jpg%3Fw%3D510&w=800&q=85 , pl a mellek méretén)

Elképzelhető, hogy lesznek akik ebben a versenyben kockázatos eszközökhöz nyúlnak a szexuális siker érdekében. Szteroidhoz. Zsírleszíváshoz. Növekedési hormonhoz. Mellműtéthez.

Egy szó mint száz, evolúciós felfogásban ez egy verseny, ahol nyerni kell, bármi áron. Az én általam javasolt felfogás kicsit más: a szex nem "komoly" dolog, hanem egy remek szórakozás. A (minél fittebb) gyerek nemzése, az a verseny.

Untermensch4 2018.06.08. 22:14:43

@weasel: Az elvárt testi adottságok inflációja jó felvetés. A "komolytalan" szex-felfogás stabilabban kivitelezhetőnek tűnik.

Mia and me 2018.06.09. 11:49:18

A piaci-t cseréljük ki evolúcióssal és máris érthető hogy miért lesz egyre nagyobb/másabb a verseny-elvárás.

Bár ha a cikket a bénák dugásához való joga - gondolat és arról elmélkedés hozta létre, akkor a legjobb megoldás nyilván a szexrobotok.

Az evolúciósan ki is szűrné, hogy ki az aki hús vér emberre vágyik és képes/tud is annyit "beletenni" egy kapcsolatba, hogy a nő/ffi szóba álljon vele és akár szaporodjanak :) is.
A többiek meg ellesznek droidLucyval meg droidFred-del.

Sadist 2018.06.09. 14:44:41

A kielégő nemi élet természetesen alanyi jog, ahogy a svédeknél és a japánoknál már megállapították, de valamiért csak a fogyiknak van lehetőségük érvényesíteni ezt a jogukat, az átlagos hetero férfinek nincs.
A nők nagy része szerint viszont nem alanyi jog, ami nem csoda, mert ők akármikor dughatnak egy jót. Nekik jut, ezért másnak nem jár.

A megoldás az lenne, ha támogatott lenne a prostitúció és az átlag melósnak se jelentene anyagi megterhelést, hogy hetente eljárhasson egy jobb prostihoz.

Sadist 2018.06.09. 14:49:31

@weasel: "Egyszerűen tekintsük "nem nagy ügynek" a felelősségteljes kalandot, és csak a gyereknemzés érdemeljen kitüntetett figyelmet a partner kvalitásait illetően."

Oké, akkor a nők viszont csak szűzen mehessenek férjhez és kaphassák meg a házassággal járó előjogokat, mert az nem járja, hogy a kalandos szórakozás részt más férfiak kapják, a felelősséget, anyagi terheket és minden egyéb negatív dolgot meg egyedül a férj.

Sadist 2018.06.09. 14:57:50

@Sipi81: "Egyetlen dolog fog működni, ha munkát teszünk abba, hogy a másik nem vonzónak találon bennünket. Szerintem."

Ezzel az a legnagyobb probléma, hogy a hipergámia nem olyan, mint egy egyetemi tantárgy, aminél van egy sztenderd, amit ha teljesítesz, megkapod a jó jegyet. Mindig csak a legfölső réteg lesz sikeres és soha nem fog mindenki nyerni.

Mia and me 2018.06.09. 16:09:07

@Sadist: "mert az nem járja, hogy a kalandos szórakozás részt más férfiak kapják, a felelősséget, anyagi terheket és minden egyéb negatív dolgot meg egyedül a férj."... aki előtte mások leendő feleségével kalandos szórakozott.

Mia and me 2018.06.09. 16:12:16

@Sadist: "A megoldás az lenne, ha támogatott lenne a prostitúció és az átlag melósnak se jelentene anyagi megterhelést, hogy hetente eljárhasson egy jobb prostihoz."

Ja, szerintem is a nőknek is "JÁR"jon hogy ha nem jut neki jó faszi mert nem foglalkozik magával, vagy csak úgy rusnya buta, akkor alanyi jogon az általa kiválasztott híresség/sztár legalább havonta egyszer "támogatottan" kedvezményesen dugjon vele.

Untermensch4 2018.06.09. 22:24:56

@Mia and me: Kérj árajánlatot a kedvenc színészedtől.

Érdekes h miközben a kereslet-kínálat összefüggései eléggé stabilan visszaigazolódnak az életből, vmi fura vallási eredetű zizi miatt sokan azt gondolják h a prostitúció és a drogok erőből kivonhatóak a piaci törvényszerűségek hatálya alól.

Untermensch4 2018.06.09. 23:15:57

@zpetal: "Evolúciós szempontból a fejlett országokban kialakult nagyobb/másabb versenyelvárás, és a szimpátián alapuló párkapcsolat tökéletes kudarcnak bizonyult, ezt egyértelműen mutatják az elöregedő nyugati társadalmak."
Akkor "evolúciósan jó" a kényszerítésen alapuló társadalomfenntartási modell..?

Mia and me 2018.06.10. 23:34:47

@zpetal: "evolúciós szempontból teljesen mindegy, hogy a férfi egy szülni nem akaró/nem tudó nőbe élvez bele, vagy egy szexrobotba"

igen, pont ezért humánusabb ha a bénahontalan, "denekialanyijogonjáraszex"-ffinak alanyijogon max egy robot jár kedvezményesen- mivel a szülni nem akaró/tudó nő még mindig egy ugyanolyan jogokkal rendelkező ember, mint ő. Tehát ha emberünk annyira gáz, hogy egyetlen nő se akar vele smmit se csinálni önszántából, akkor se pénzért se semmilyen más kihasználáson alapuló "szerződésért" ne kelljen már megtennie.

De mondjuk a szex meg a nemi élet úgy alanyi jogod, hogy intézd el magadnak, ha nincs hozzá partnered. Szóval eleve érthetetlen a faszik sírása, mivel az ő igényeiket aztán sokszor tényleg egy párnával el lehet intézni, míg a nők inkább akarnak simit meg dumálgatást meg társat, szóval azt egy fokkal nehezebb robotizálni. (de szerencsére ezért háziasította félig magát a macska ;-) )

Mia and me 2018.06.10. 23:37:06

@Untermensch4: "Kérj árajánlatot a kedvenc színészedtől."

Nekem énekes-jelöltem lenne, de sajna már meghótt- úgyhogy én várom hogy mikor lehet sztár-robotokat rendelni ;-) Én ilyen igénytelen vagyok, nekem elég lesz az illúzió :).

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2018.06.11. 12:19:29

@weasel: "Az volt a célom a szóhasználattal, hogy megidézzem az emberek fejében levő meglehetősen hosszú és részletes listákat a kívánatos partner külső és belső tulajdonságairól."
Ja, oké rendben.

"Majdnem teljesen biztos vagyok benne, hogy a 60-as, 70-es évek szexuálisan sokkal felszabadultabb és kevésbé frusztráltabb volt, mint a mai kor."
Ebben lehet valami, de én mégsem azt tartom megoldásnak, hogy akkor irány a még inkább szabados életmód.

"De mi történik össztársadalmi szinten?"
Az, hogy nem lehet mindenkiből Bond és Bond-lány. Mindenki a saját szintjén fog válogatni. (Vagy ha nem, hát egyedül marad.)

"Az én általam javasolt felfogás kicsit más: a szex nem "komoly" dolog, hanem egy remek szórakozás."
Hiába lesz szórakozás, ha nem vonz valaki, szórakozásból se fogok vele lefeküdni. Egyébiránt pont a Szép új világban van ez, azért is idéztem Huxley könyvcímét: a szexet szórakozásnak és könnyelmű dolognak állítják be, de ez nem jó felé vezet. A XIX. században a férfiakat megbolondította egy kibukkanó női boka is. Ma meg már ott tartunk hogy hús meg tésztadarabokkal alig letakart nőket mutogatnak teherautók oldalán. Túlságosan felnyomják az ingerküszöböt és ebben a 60-as 70-es évek is ludas. Egészen biztos vagyok bennne hogy ez nem normális és nem jó irány és nem az a megoldás hogy "még felszabadultabbak" legyünk. (Az iszlám persze majd ennek erősen gátat fog vetni, de abban nem lesz köszönet.)

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2018.06.11. 12:20:52

@Sadist: Az élet kegyetlen. De azért hadd ne lehessen már nyerni energiabefektetés nélkül.

Sadist 2018.06.11. 17:32:37

@Sipi81: "De azért hadd ne lehessen már nyerni energiabefektetés nélkül."

Még csak hasonlót se mondtam, te is szalmabábokat püfölsz, mint az emberek 99%-a, ha feljön ez a téma. (Lásd még "senki nem kényszeríthető arra, hogy valakivel akarata ellenére dugjon".)

De akkor mondok más példát. Szerinted jó, igazságos és fenntartható rendszer lenne, ha csak akkor kapnál tisztességes fizetést, ha a munkavállalók 80%-nál jobban teljesítesz? Vagy azért te is elvárod, hogy ha tisztességes munkát végzel, akkor megillessen a tisztességes bér?

Sadist 2018.06.11. 17:38:44

@Sipi81: "Az, hogy nem lehet mindenkiből Bond és Bond-lány. Mindenki a saját szintjén fog válogatni. (Vagy ha nem, hát egyedül marad.)"

Nem. Ha az emberek ösztönei nincsenek korlátozva, akkor ez lesz az eredmény: dicipres.files.wordpress.com/2012/04/mating_cad_dad-copy1.jpg

Mia and me 2018.06.11. 17:52:17

@Sadist: "csak akkor kapnál tisztességes fizetést, ha a munkavállalók 80%-nál jobban teljesítesz? Vagy azért te is elvárod, hogy ha tisztességes munkát végzel, akkor megillessen a tisztességes bér?"

Mivel a munkavállalók 80%-a tök tisztességtelen bért kap, többnyire tisztességes munkáért- nem is értem mi a gondod? Fizetéseknél méginkább működik az "igazságtalanság" - és még nem is kell hozzá nőnek lenned, elég ha rossz a hátszeled, vagy nem a jó sógor ajánlott be, vagy nem ajánlott be senki, hanem álláshirdetésre jelentkeztél :).

Másrészt a nő/pasi nem háború utáni cukorjegy, simán kimaradhat olyan is az osztásból, akiről azt gondolnád szexmilliomos.

Untermensch4 2018.06.11. 21:36:17

@Sadist: A munka-plda sztem úgy analóg: jó dolog-e a teljes foglalkoztatottság, megéri-e társadalmi szinten a költségeket?

"senki nem kényszeríthető arra, hogy valakivel akarata ellenére dugjon"
Nehéz elképzelni h ha vkivel senkinek nincs kedve dugni akkor hogyan lehet elérni hogy legyen, kényszer nélkül.

Untermensch4 2018.06.11. 21:42:23

@Mia and me: Ellenben lehetne olyan szerencsejátékot szervezni h minden sorsoláson kihúznak három embert, egyet a szexhiányosokból, kettőt a nyerni akarókból. Utóbbiakból második fordulós sorsolás, az egyik szexelni fog a nyertes szexhiányossal), a másik kap pénznyereményt.

weasel 2018.06.12. 11:04:37

A jár/nem jár kérdés megoldásainak jó része nettó erőszak, vagy kényszerítés, ezért nem járható út. Nincs mód (és ha lenne, sem szabadna alkalmazni), amivel emberek megfoszthatóak lennének a szabad akaratuktól.

Én még mindig a mellett próbálok érvelni, hogy a kultúránkat kellene egy picit kibillenteni a növekvő prüdéria felé haladó irányból. Erre reakcióként megváltozhatna az emberi viselkedés is, egy felszabadultabb kort eredményezve.

Mielőtt valaki megütközne: igen, határozottan állítom, hogy egyre prűdebbek vagyunk. Az Instagram-on, Facebook-on már egy mellbimbó kiveri a balhét. A 90-es években még lehetett félpucér modellekkel tusfürdőt reklámozni (Fa pl.), ma már mindenki bikiniben fürdik. Akkoriban még 3-ból 1 nő monokinizett, ma már ezért rendőrök zaklathatnak: 444.hu/2018/06/11/egy-katalan-faluban-nepszavazast-tartottak-arrol-lehessen-e-felmezetlenul-furdeni

Diorella Queen 2018.06.19. 21:15:42

A szexrobot nem más,mint a természetes szelekciót elősegítő tárgy.

Diorella Queen 2018.06.19. 21:17:51

A társas együtélésre alkalmatlan faszoknak nem is kell szaporodni, mert az nem segíti elő az emberiség fejlődését.

M87 2018.06.22. 00:12:18

"A szex az emberek között „piaci alapon” működik és itt nem az anyagi előnyökért aktust nyújtó szolgáltatásokra gondolok. Minden egyén rendelkezik valamilyen mértékű szexuális vonzerővel, ami azonban nem mindenkire hat egyformán, ugyanakkor vannak u.n. alapvonások, melyek az emberi egyedek többsége számára szexuálisan vonzóvá tesznek egy embert. Ilyen a férfiaknál a széles váll, a szimmetrikus arcforma, a domború mellkas, a magasság. A nők estében a kerek mellek, a formás popsi, és a karcsú derék. Természetesen ehhez az alaphoz jön az egyéni ízlés, és az adott emberről kialakított vélemény és érzelmek. Ahogyan az emberek közötti vagyoni különbségek sem fognak soha eltűnni, úgy az emberek közötti szexuális lehetőségek közötti különbségek sem, hiszen minden egyednek különböző ráhatása van a másik nem képviselőire. Nem indulunk tehát egyenlő feltételekkel és lehetőségekkel a nemi élet rögös útján. Kérdés, hogy ebbe a természet és a társdalom által kialakított rendbe érdemes-e, illetve lehetséges egyáltalán belenyúlni."

Az elrendezett házasságokat nem idevéve mindenkinek egyénileg kellett és kell is kijárnia az odafelé vezető utat függetlenül attól, hogy milyen szándékkal vág bele az adott férfi és nő az ismerkedésbe. Sikeres csábítással lehetett egy alkalmi kaland, szexkapcsolat vagy komolyabb kinek vágyai szerint. Annak ellenére, hogy vannak helyzetek, mikor a nő kezdeményez, de az esetek többségében még a férfi teszi meg az első lépéseket. A visszautasítás esélye benne van a pakliban. Mindig is voltak kedveltebb és vonzóbb karaktervonások, amelyek valakinek előnyt jelentettek, ha csak a szex részét vesszük. Az adottságok befolyásolhatják a lehetőségeket. Mindenki abból tud főzni, ami rendelkezésére áll. Az ideális az lenne, hogy kölcsönös vonzalom útján jönnének létre az együttlétek, de ez nem mindenkinek jön össze.

Untermensch4 2018.06.24. 11:46:13

@Diorella Queen: "A társas együtélésre alkalmatlan faszoknak nem is kell szaporodni, mert az nem segíti elő az emberiség fejlődését. "

Ezt mondd azoknak a nőknek akiknél ha kattan a babázhatnék-kapcsoló akkor bármelyik, "éppen kéznél van" faszi megfelel.

boom2 2018.06.27. 12:11:33

@Diorella Queen:

"A társas együtélésre alkalmatlan faszoknak nem is kell szaporodni, mert az nem segíti elő az emberiség fejlődését."
Az a baj, hogy pont a hozzád hasonló senkik szaporodnak, a társas együttélésre leginkább alkalmas "faszok" meg nem.