Ki fizesse, hogy én gyereket akarok?
2021. február 12. írta: George Herceg

Ki fizesse, hogy én gyereket akarok?

no_baby.gif

Vági Márton: Miért nekem kell fizetnem azt, hogy Te gyereket akarsz? című cikke (https://azonnali.hu/cikk/20210203_miert-nekem-kell-fizetnem-azt-ha-te-gyereket-akarsz) azt boncolgatja, hogy a globálisan túlnépesedett bolygón miért a gyermekvállalást támogatják az adóelvonásokból, miért nem a gyermektelenséget. Továbbá miért nem csak abban az esetben vállalnak gyereket az emberek, ha a) alkalmasak rá, b) megfelelő anyagi körülmények között élnek.

A leírt gondolatok egy részével maximálisan egyet értek, mégis muszáj rámutatnom, hogy miért hibás a cikk koncepciója és az abból levont következtetések. A cikk tulajdonképpen azt a kérdést járja körül, hogy tekinthetjük-e alapjognak a gyermekvállalást? A szerző válasza röviden az, hogy nem.

Az alapfeltevés ott lesz hibás, hogy a gyermekfogantatás és a szülés éppen úgy egy biológiai tény, mint az egészség és a halál. Ez azt jelenti, hogy minden ember a jog bármilyen „beavatkozása” nélkül csinálhat gyereket. A jog csak a felek kényszer hatása alatt történő szexuális viselkedését, vagy kiskorú sérelmére elkövetett szexuális tevékenységeket rendeli büntetni. Ebből a szempontból a szerző jól látja, hasonlóak vagyunk az állatokhoz, hiszen a szaporodási ösztön az egyik legerősebb a természetben. Mondhatjuk tehát, hogy a gyermekvállalás se legyen alapjog, mint az autóvezetés és kössük alkalmassági feltételekhez, mint például az orvosként praktizálást, csak hát sem az autóvezetés, sem a gyógyítás nem ösztönalapú cselekvés.

Térjünk át a gyermeknemzés finanszírozására. Jogos felvetés, hogy a társadalom értékteremtő tagjainak jövedelméből ne támogassuk, a szociális hálón „ringatózó” csoportok gyermekvállalását, ugyanakkor Vági Márton az individualista kapitalizmus egy olyan vegytiszta modelljét írja le, ahol mindenki önmagáról gondoskodik és a társadalmi szolidaritás teljesen ki van iktatva a rendszerből. Ez az elképzelés rendkívül népszerű azok között, akik sikeres karrierrel a hátuk mögött az élet napos oldalán élnek és úgy gondolják, hogy érvényesülésüket teljes egészében és kizárólag saját eszüknek, szorgalmunknak és tehetségüknek köszönhetik. Ez azonban csak részben lehet igaz, hiszen az iskolarendszert, amiben tanultak, az egészségügyi rendszert, aminek köszönhetik, hogy megélték a felnőttkort és nem betegek, a gazdasági környezetet, amiben dolgoznak, vagy vállalkoznak azt mind-mind az emberek adójából működtetjük, közösen. Az emberek azért szerveződtek társadalmakba és azért működtetik az államot, mert vannak az egyénen túlmutató közös ügyek, melyeket csak így lehet megoldani. Ennek érdekében az egyes ember korlátozásokat szenved el, illetve lemond bizonyos jogairól, valamint megszerzett jövedelmének egy részéről. Hogy jön ide a gyermekvállalás? Nos, ez is egy ilyen közös ügy, hiszen a társadalom jövőbeni működésének alapvető feltétele, hogy legyenek újabb és újabb élő tagjai, ezért minden állam, lehetőségeihez mérten, valamilyen formában támogatja a gyermekvállalást. Azzal egyetértek, sőt magam is megfogalmaztam, hogy jó lenne, ha a mennyiségi népességnövekedés helyett a minőségi népesség megtartást tűzné ki az állam elérendő célul. Magyarországra vetítve, ne az legyen a cél, hogy 15 millió magyar állampolgár éljen a trianoni határok között, hanem mondjuk csak 9 millió, viszont abból a 9 millióból legyen minél több fizikailag és mentálisan egészséges, minél kevesebb drog és alkoholfüggő, minél több tanult és művelt emberfő. Ennek elérése érdekében pedig nem a CSOK-ot,meg a többi gyerekvállalást serkentő transzfert kell növelni, hanem egy működő gazdaság mellett, minél többet befektetni az oktatásba, az egészségügybe az u.n. humán-szférába. Ugyanis a kapitalizmus ezt nem fogja megtenni, mivel nem szolidáris, az államot viszont arra kéne tartanunk, hogy tompítsa a kapitalizmus igazságtalanságait. Itt vissza is térhetünk arra, hogy kell-e állami újraelosztás. Valakinél olvastam, hogy az állam egy kockázati közösségvállalás. Amíg valaki dolgozik és adót fizet, de nem használja a „közös” szolgáltatásokat, mert mondjuk nem beteg, nem szorul segélyekre, nincs gyereke, akit iskoláztatni kell, addig úgy érezheti, hogy elszenvedője a rendszernek, hiszen Ő csak befizet, de nem vesz ki a közösből, míg mások (pl: munkanélküliek, segélyezettek, nyugdíjasok) csak kapnak, de nem fizetnek be semmit. Ez a helyzet, azonban máris megváltozik, amikor emberünket például műteni kell, vagy amikor elveszíti az állását, vagy beadja gyermekét a bölcsődébe. Abban a pillanatban  befizetőből, egyben haszonélvezővé is válik. Ebből következően én támogatom az állami újraelosztást, de az arányokon és a célokon módosítanék.

Végül néhány gyakorlati akadály, ami miatt sosem kérnek „jogosítványt” a gyermekvállaláshoz. A kormányok és a fogyasztói kör állandó növelésében érdekelt gazdasági szereplők abban érdekeltek, hogy a népesség növekedjen, de szellemi képességük lehetőleg stagnáljon, de inkább csökkenjen. Ha esetleg mégis lenne valahol egy kormány, amelyik zászlajára tűzné a népesség csökkentését, hamar rájönne, hogy ezzel népszerűtlen lenne (Kínában is belátták ezt, pedig ott a párt nem tud választásokon megbukni). De ha még ezt is bevállalná egy kormányzat, hamar rájönne, hogy ebben a kérdésben mennyire eszköztelen. Hofi Géza jól mondta, az emberi ész van a legigazságosabban elosztva az emberek között, mindenki azt hiszi neki jutott a legtöbb. A szülővé válás annyira ösztön alapú, hogy nagyon kevesen látják be, és főleg fogadják el, hogy ők erre alkalmatlanok. Akárcsak a focihoz, vagy a politikához, a gyerekneveléshez is ért mindenki. Persze a nyugati társadalmakban csökken az „őslakos” népesség száma. Ennek oka pont a jóléti transzferek magas aránya, hiszen a gyerek már nem befektetés, ami a szülők idős korára hozza meg a maga hasznait törődés és eltartás formájában, ami volt mondjuk 150 évvel ezelőtt. Ugyanakkor a harmadik világ (India, Afrika, Dél-Amerika) népességrobbanása gyorsan ledolgozza a nyugati népességfogyást. A Vági Márton által emlegetett robotizáció pont azt fogja eredményezni, hogy a fogyó népességű nyugati társadalmak zsugorodó munkavállalói csoportjaikkal együtt is tudjanak majd gazdaságukat működtetni, hiszen kevesebb munkaerőre lesz szükség. A bevándorlókra ebben a képletben csak, mint potenciális fogyasztókra számíthatnak. A kérdés, hogy milyen jövedelemből fognak fogyasztani, ha nem dolgoznak. Félő tehát, hogy a jövőben a jóléti transzferek jelentős része a fogyasztás fenntartására megy majd el, így a munka és a fogyasztás teljesen elszakadnak egymástól.

Végül a környezetvédelmi aspektusához tennék hozzá néhány gondolatot. Ebben sajnos teljesen pesszimista vagyok. Globálisan az emberiség két dologra képtelen: a) a saját szaporodását kontroll alatt tartani, b) a bolygót élhető állapotában megőrizni. Hadd utaljak ezzel kapcsolatban vissza a cikk elejére. Az ember közelebb van az állatokhoz, mint hisszük. Minden állat túlszaporodik, amíg teheti, mert van elég élelem, élettér és kevés a ragadozó, ami rá vadászik. Amikor bekövetkezik a túlszaporodás, akkor az egyedek éhen halnak, megbetegszenek, vagy új területeket keresnek. Ezzel párhuzamosan növekszik az egyedek közötti agresszió. Az emberiség előtt is ezek az alternatívák állnak, csak az új területek már egy másik bolygón vannak. Azt gondolnánk, hogy mivel kiemelkedtünk az állatvilágból, ezért a népesedés problémát a földön belül, nagy társadalmi katasztrófák nélkül, pusztán technológiák alkalmazásával meg fogjuk tudni oldani. Erre nagyjából annyi esély van, mint szellemi és anyagi feltételekhez kötni a jövőben a gyermekvállalást. Semmi.       

 

 




                                

A bejegyzés trackback címe:

https://ferfiszemmel.hu/api/trackback/id/tr1116424462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2021.02.12. 16:30:09

"Azt gondolnánk, hogy mivel kiemelkedtünk az állatvilágból, ezért a népesedés problémát a földön belül, nagy társadalmi katasztrófák nélkül, pusztán technológiák alkalmazásával meg fogjuk tudni oldani. Erre nagyjából annyi esély van, mint szellemi és anyagi feltételekhez kötni a jövőben a gyermekvállalást. Semmi."

Kicsiben már legalább egy polinéz szigeten beállították a stabil rendszert, a "létszám feletti" fiatal népesség volt akik a rizikósabb hajós expedíciókat kivitelezték. Ez a nem túl távoli jövőben az űrhajózásra alkalmazható lenne. Másrészt a többnyire tiltott kábítószerek bitang olcsón előállíthatóak és nagyon gazdaságosan lehet szinten tartani a népességet ha "alapjövedelem"-ként élelmiszer- és "drogjegyet" kap a plebs, növekvő gyerekszámmal kevesebbet...
Nem a "szülővé válás" ösztön-alapú hanem a szex. Ha erőfeszítést tekintve hatékonyabb a szexrobotokat hajkurászni mint az embereket akkor bizony a technika megoldja a túlnépesedést. :)

2021.02.13. 18:51:51

De már miért kéne hagyni, hogy egy egyednek kipusztuljanak a génjei, csak mert vannak helyek, ahol 200 éves korig kell várni a biztonságos stabil kiszámítható középosztálybeli életmódra? Ezért éltek túl az ősök minden szaron át, hogy valaki ne szaporodjon mert nem telik fejenként 10 ifonra egy fél éves luxusvilágkörüli útra?

2021.02.13. 18:59:46

Csezd meg azt kéne megérteni, hogy a gazdagabb középosztálybeli életmód biztosítását nem a rizsföldeken dolgozó napszámosbérből kéne elvárni, és amíg anyucit kibasszák az eü rendszerből, mert nem azért tanult, hogy bassza a rezet, addig nem kéne nyekeregni, hogy hol a 10 ájfóón mert a leliegészségemnek ez fontos lenne és a 10 ájfon nélkül előadom a hattyú halálát és mindenki velem ért egyet, mert most én vagyok pozitívan diszkrimálva anyuval szemben.

2021.02.13. 19:05:59

De milyen robotizáció? Itt soha nem lesz robotizáció, mert 20-ból 19 gyár simán mehetne az iparikatasztrófaák blogra, olyan szar az egész. Valami 50 éve leselejtezett robotkocsmakurvára gondolsz?

2021.02.13. 19:08:55

" Hofi Géza " jajj bazmeg

2021.02.13. 19:18:10

"munkanélküliek, segélyezettek, "
Miről beszélsz? Egy kalap molyfing szart sem adnak.

"ami a szülők idős korára hozza meg a maga hasznait törődés és eltartás formájában, ami volt mondjuk 150 évvel ezelőtt."
Mert akkor lehetett nevelni a gyereket, nem úgy, mint most, hogy minden ésszerű kísérlet a nevelésre kudarcba fullad, mert a gyerek megteheti.
Az alábbiakat teljesen teljességgel totálisan el lehet felejteni minimális szinten is, mint elvárást a gyerektől:
Tisztesség, egyenesség, őszinteség, kímélet a szülőkkel szemben, minimális empátia, hogy a viselkedésem bomlasztja a körülöttem szüleim idegeit, az elvárásaim anyagilag a sárga földig anyagi csődbe döntik a családot, önuralom, kompromisszumkészség.

2021.02.13. 19:29:24

Nekem az lesz a felém irányuló hála és az egyértelmű anyagi haszon, ha öregkoromra tömhetem magamba egyedül a papit és mindenki békénhagy a picsába az elvárásaival.

2021.02.13. 19:36:01

Veled kapcsolatban is az a baj, hogy vagy kibaszott hülye vagy, vagy egy provokátor szemétláda, aki bár érti, hogy a köcsög az köcsög, de neki feszt a normálisabbja bassza a csőrét.

Untermensch4 2021.02.13. 23:18:24

@Nyaldki jeligére 123456789: "Nekem az lesz a felém irányuló hála és az egyértelmű anyagi haszon, ha öregkoromra tömhetem magamba egyedül a papit és mindenki békénhagy a picsába az elvárásaival."
Ez úgy is elérhető ha az embernek nincs gyereke.

"Az alábbiakat teljesen teljességgel totálisan el lehet felejteni minimális szinten is, mint elvárást a gyerektől:
Tisztesség, egyenesség, őszinteség, kímélet a szülőkkel szemben, minimális empátia, hogy a viselkedésem bomlasztja a körülöttem szüleim idegeit, az elvárásaim anyagilag a sárga földig anyagi csődbe döntik a családot, önuralom, kompromisszumkészség. "
Hűha, nehéz elhinnem hogy egy csodagyerek apja vagyok...

2021.02.14. 09:23:40

@Untermensch4:

"Ez úgy is elérhető ha az embernek nincs gyereke."
Erre szeretnél kicsikarni egy választ, ami azt a látszatot keltené, hogy bárki jobban csinálná. 2 típus biztos:
1: egy utolsó gané szarkeverő pletykafészek manipulátor, aki folyamatos megelőző csapásokkal sújtja hasonszőrű ellenfelét
2: Rockefeller sarj, aki a vagyonával kikupálja 4 elbaszott idióta a béka picsája alatt lévő anyagi helyzetét, ami köszönhető a "carpe diem" életmódnak.

Hát mivel a kettő közül egyiket sem vagyok képes megvalósítani, utólag sopánkodni kár, jobban jártam volna ha zsákbamacska helyett egy háziállattal foglalkoznék, az nem nyitja a száját ártó pletykára, így mentes attól a probléma- és felesleges konfliktushalmaztól, amit az ember jelent.

"Hűha, nehéz elhinnem hogy egy csodagyerek apja vagyok..."
Talán a te családodban nincs mindkét plusz 4 oldalon halmozott elmebetegek (szajhák, alkeszok, erőszakosak, patologikus egoisták, súlyosan értelmi fogyatékosok, ami önmagában hagyján, de az akarat és a törekvés is hiányzik ennek javításához) sokasága, akiket már rég kezelni kellett volna, én is csak azért vagyok feketebárány, mert az apám legalább helyrebillentette pofonokkal az agyam, és én még legalább normálisabb lettem (minden hátulötőjével együtt), mint sokan mások, mert nem én állok bele más arcába tudatni hogy mindent tudni vélek az életéről jogot formálva arra, hogy bele is dumáljak és a teljes helyzet ismerete nélkül még ítélkezzek is. Nem én vagyok aki belebassza másba a stresszt és az intrikát, felőlem nyugodtan élheti az életét mindenki, ezért vagyok én különb, mint a többi, mert engem látva senkinek nem kell attól fosni, hogy másnap az az életével foglalkozik a fél helység.

Szóval a saját szempontomból igazat adok magamnak.

Untermensch4 2021.02.14. 11:45:32

@Nyaldki jeligére 123456789: "Erre szeretnél kicsikarni egy választ, ami azt a látszatot keltené, hogy bárki jobban csinálná."
Nem, ilyen a humorom. Ha egy embernek az az öregkori álma a magány nyugalma, az tényleg megvalósítható gyerek nélkül, sőt. Mire a gyerek miatti aggodalmakat túllépi az idő, addigra jönnek az unokák miattiak.

"Talán a te családodban nincs mindkét plusz 4 oldalon halmozott elmebetegek..."
Van az a mondás hogy "a barátait megválogathatja az ember, a rokonait nem". De ez csak részben igaz.

"Nem én vagyok aki belebassza másba a stresszt és az intrikát, felőlem nyugodtan élheti az életét mindenki, ezért vagyok én különb, mint a többi, mert engem látva senkinek nem kell attól fosni, hogy másnap az az életével foglalkozik a fél helység."
A humor jó stressz-levezető. Ha jól vettem ki a szavaidból akkor nem az a konformista "jaj, mit szólnak mások" -típus vagy, viszont ilyen típusú emberek próbálnának pszichológiailag nyomást gyakorolni rád. A korlátolt emberek pedig tartanak a bolondoktól (mert nem tudják hogy mennyire őrült és a bizonytalanság zavaró), akkor is ha vidám bolondok. Ha saját szórakoztatásodra elkezdesz humorizálni akkor mindenféle hétköznapi helyzetekben az történhet hogy
1) te jól szórakozol, mások is
2) te jól szórakozol, mások nem
3) te jól szórakozol, mások részben igen, részben nem
4) megérzi hogy nevetségessé tudod tenni de ő téged nem mert a bolond eleve nevetséges... és ha jók az ösztönei akkor azt is megérzi hogy a viselkedésén múlik hogy vele vidám cirkuszi bohóc leszel vagy joker... (a három pont jelképezi a bizonytalanságban rejlő, viszonylag csekély megfélemlítési potenciált)

2021.02.14. 15:22:25

@Untermensch4:

"Mire a gyerek miatti aggodalmakat túllépi az idő, addigra jönnek az unokák miattiak."
Gondoltam rá. Ha szegény unokám rám fog hasonlítani, akkor biztos, hogy sajnálni fogom, mert biztos vagyok benne, hogy ha az unokáknak ja rossz lesz (erősen sanszos, őket ugyanúgy észre se veszik majd, mint engem anno.
Meg aztán biztos nem leszek mamahotel 90 éves koromig, mert lesülne a pofámról a bőr, meg aztán sok lenne a tutujgatásból mert fárasztó lehet valakit 50 éves koráig nevelni, úgyhogy baromira unnám. És valszeg minimum egyenlő arányban értenék egyet a menyemmel/vejemmel, mert hülye az, aki azt hiszi, hogy a gyereke hibátlan. Szóval én biztos, hogy jó anyós leszek, mert én le tudom foglalni magam remekül anélkül is, belekotnyeleskednék mások dolgába.

A humor részét nem tudom, az bonyolult nekem. Lehet másnak is és a legegyszerűbb bevágni a savanyúuborka fejet "én vagyok a nagyon komoly felnőtt ember", de én ezt meg unnám. Ez van szerintem nem vagyok idevaló. És nem is érdekel már.

2021.02.14. 17:02:18

@Untermensch4: Mégis amúgy mit várnál? Hogyne lenne bolond az, aki tudja hirtelen attól lesz szimpi valakinek a szemében, hogy valszeg biztosítani fogja a fitnes foodot, mert csak az érdek számít az érték felett/helyett, amikor ugyanaz az érdekember tudná kikaparni a szemem a telefonom miatt, ami hosszútávon 1000x occsóbb már csak azért is, mert az enyém nem lesz szétbaszva azért, hogy kapjak egy divatosat és ez a mostani még mindig úgy működik, mint újkorában. Az meg megint böki a csőröm de kurvára, hogy egész eddig a faszt se érdekelte, hogy a világon vagyok, de mióta páran rájöttek, hogy anno igazam volt és nélkülem meg az instrukcióim nélkül a lényegi és fontos dolgok 3/4-e kb. ganédomb, és mindenki mondhatja, hogy ebben az önfeláldozás a lényeg, de én meg úgy vagyok vele, hogy engem kibaszottul hülyének akar nézni mindenki, de én meg azt mondom, hogy attól még ugyanúgy bekaphatja mindenki a nem létező faszomat, mert rajtam kívül úgy látszik senki sem értette meg, hogy visszasírják még a pofámat a környéken, mert lesz nálam rosszabb arc itt, de én legalább nem okozok csalódást, mert nem vagyok olyan mértékben egyértelműen számító görcs, hogy az felróható legyen, mert ha mást nem, legalább érzelmiekben viszonzok ahogy az egyensúly megköveteli, volt pár kivétel azonban, de azt az élet hozta úgy. Nettó szemétkedésnek tartom, hogy egy kibaszott haszonállatnak tartanak.

2021.02.14. 17:26:58

@Untermensch4: Tudod ez úgy működik, mint egy munkahelyen, hogy egy idő után már a kényszer sem motivál, hogy nyújtsam amire képes vagyok és ami tőlem telik, ha nem érzékelek hangyafasznyi megbecsülést. Ez nem úgy működik, hogy nyomom a kívánságokat, de szart sem nyújtok cserébe. Nekem is vannak kívánságaim, amit egyvalaki ha teljesített, addig az ő szabályai az elsőrangúak másoké helyett, és amíg nekünk az a könnyebben megoldható, akkor nem fogom a háta mögött sunyizva előadni a superfitnesfood-készítő klónfalvai tökéletesháziasszonyt. Nothing changes if nothing changes. Viszontlátásra, köszöntem a szót.

Dan da Man 2021.02.17. 09:53:40

A posztban sok igazság van. Én mégis korlátoznám a gyerekvállalást. Ha másképp nem, akkor úgy, hogy feltételekhez kötöm. Ezeket pontosan ki kellene találni, hogy senkit ne fosszon meg az örömtől, ha erre vágyik. De ész nélkül csinálni a gyereket, mert budaháziedda mondta, az nem korrekt. Ahogy az sem, hogy hogy toljuk a propagandát, hogy csinálj 4 gyereket, és államilag támogatjuk; akit pedig ez nem érdekel, mint program, az menjen a picsába.
Ezzel a kormánnyal csak a baj van. Az egyik pedig ezek közül az, hogy egy idejétmúlt világrendet propagál. Sok ember ma nem a gyermeknemzésben látja a kiteljesedését. Hagyni kéne őket is élni, és támogatni, mert ahogy írtad, nem a mennyiség a lényeg. És akik nem akarnak gyereket, azok általában az értelmiséghez (a jobban kereső értelmiséghez) tartoznak, akik tudják másra is költeni a pénzüket, és másban élményt találni. És nem anyagilag kéne őket támogatni, ha nincs rá szükségük, hanem olyan dolgokkal, amik miatt nem érzik magukat másodrendű állampolgárnak. Például a szociális kezdeményezéseiket. Mert sokan közülük szívesen segítenének más embereken - ha azt éreznék, hogy ez az államnak is szívügye.
Ehelyett a focit támogatjuk. Meg a családvállalást.
Végső soron tehát nem a családvállalókat kéne büntetni, vagy elvenni tőlük, csak tudomásul venni, hogy a családvállalás és a foci, az individualista fogyasztói társadalom és az e-sportok világában már történelem. Nem lehet visszahozni, és nem is biztos, hogy prolongálni kell.
A jövőbe kéne nézni, és alternatívákat kidolgozni, ahol a két világot találkoztatni lehet.
És éppen ezért nagyon igaza van az eredeti cikk szerzőjének, mert párbeszédet provokál a kérdésben. És gondolkodásra ösztönöz. Ami most nincs. Csak automatizmusok, és olyan programok, amiket orbán jónak gondol. Pedig ő egy fasz. Egy politikus, aki semmihez sem ért, azon kívül, hogy hogyan maradjon hatalmon. És a világgal teljesen elvesztette a kapcsolatát, és a saját képére akarja formálni. Ez pedig mindig ellenérzést fog szülni...
süti beállítások módosítása